KINN AZ OSZTÁLY PROGRAM
2016 április 8. ( péntek )
Wesselényi Utcai Iskola
Feladat: Tanulmányi séta állati
nyomok után
Célja: a tanulók ráébresztése arra, hogy környezetünkben nem tudunk minden élőlényt megfigyelni, de nyomaikból következtethetünk a jelenlétükre. A tanulmányi séta közben kőzetek gyűjtése.
Helye a tananyagban : Környezetismeret,Természetismeret,Biológia,Földrajz
Helyszín:Normafa ( Széll Kálmán tér 4-6 villamos,21-es busz) BKV bérlet vagy 4 db jegy szükséges
Szükséges eszközök :íróeszköz, kézi nagyító, csipesz, zsebkés, papír, ceruza, nejlonzacskók, kis gyűjtődobozok, digitális fényképezőgép/ telefon
Feladatleírás
- Előkészítés: a tanár arra kéri az egyik tanítási óra végén a tanulókat, hogy mondjanak példákat arra, milyen nyomokat hagynak ők maguk után a környezetükben. Majd házi feladatként tegyék fel ugyanezt a kérdést a környezetükben élő felnőtteknek. A következő órán arról beszélgetnek, hogy miféle károkat okoztak nekik állatok (például megcsípték a szúnyogok, az egerek megrágták a pincében a krumplit).
- Tapasztalatszerzés: a kiscsoportoknak (vegyes csoportok alsós-felsős ,tanári kísérettel ) az a feladatuk, hogy a bejárt területen gyűjtsenek közvetett bizonyítékokat különféle állatok jelenlétére. Használhatnak egyszerű eszközöket (például kézi nagyítót, csipeszt, bicskát). Csak az állatok begyűjtött nyomaival (például gubacs, hernyó rágta levél, levedlett kitin, csigaház), vagy azok rajzával, fotójával (például kutyalábnyom, madárfészek, ürülék), hangfelvételével bizonyíthatnak.
Séta közben a területen található kőzetek gyűjtése és megfigyelése. ( kézi nagyító ).
- Tapasztalat-feldolgozás: a sétát követően a a csoportok kiteregetik a bizonyítékaikat, megszólaltatják a hangokat (amennyiben sikerült ilyenre lelni), illetve a képeket megmutatják. A tanulók jellegük szerint csoportosítják a bizonyítékokat (például táplálkozási, mászási, ivadékgondozási nyomok). Majd újabb rendszerezést végeznek aszerint, hogy vajon hasznosak vagy kárt okozók ezek a tevékenységek. Előbb-utóbb eljutnak ahhoz a problémához, hogy kinek, minek a szempontjából kell, lehet ezt megítélni, és hogy közöttük ellentmondások is lehetnek (például a szú kárt tesz a bútorban, de az erdei életközösségben gyorsítja a szerves anyag lebomlását). A talált kőzetek jellemzése ,beazonosítása.
- Közkinccsé tétel: záró mozzanataként „élő” plakátot készítenek rajz órán „Állati nyomozó” címmel, amelyen az állati tevékenységekről begyűjtött nyomokat rendszerezik az ember, a társadalom és az élővilág szempontjából. A legjobban sikerült plakátot elhelyezik az iskola folyosóján.
A tanulói tevékenységekről fényképeket készít Czeglédi Júlia tanárnő.
A program április 8-án 9 órától várhatóan 13:30-ig fog tartani ( utazással együtt ). Előtte 8 órától ima és reggeli.
Ebéd: hideg
Csapadékos idő esetén a tanítás az iskolában a megszokott rend szerint zajlik.
Gubis Csaba ig. h.
Vissza a hírekhez