KINN AZ OSZTÁLY PROGRAM 2016 április 8. ( péntek )

2016-03-31

KINN AZ OSZTÁLY PROGRAM

 csigaház

2016 április 8. ( péntek )

 

Wesselényi Utcai Iskola

 

 

        

 

 

Feladat: Tanulmányi séta állati

              nyomok után

 

Célja: a tanulók ráébresztése arra, hogy környezetünkben nem tudunk minden élőlényt megfigyelni, de nyomaikból következtethetünk a jelenlétükre. A tanulmányi séta közben kőzetek gyűjtése.

Helye a tananyagban : Környezetismeret,Természetismeret,Biológia,Földrajz

Helyszín:Normafa   ( Széll Kálmán tér 4-6 villamos,21-es busz) BKV bérlet vagy 4 db jegy szükséges

Szükséges eszközök :íróeszköz, kézi nagyító, csipesz, zsebkés, papír, ceruza, nejlonzacskók, kis gyűjtődobozok, digitális fényképezőgép/ telefon

 

Feladatleírás

 

  1. Előkészítés: a tanár arra kéri az egyik tanítási óra végén a tanulókat, hogy mondjanak példákat arra, milyen nyomokat hagynak ők maguk után a környezetükben. Majd házi feladatként tegyék fel ugyanezt a kérdést a környezetükben élő felnőtteknek. A következő órán arról beszélgetnek, hogy miféle károkat okoztak nekik állatok (például megcsípték a szúnyogok, az egerek megrágták a pincében a krumplit).
  2. Tapasztalatszerzés: a kiscsoportoknak (vegyes csoportok alsós-felsős ,tanári kísérettel ) az a feladatuk, hogy a bejárt területen gyűjtsenek közvetett bizonyítékokat különféle állatok jelenlétére. Használhatnak egyszerű eszközöket (például kézi nagyítót, csipeszt, bicskát). Csak az állatok begyűjtött nyomaival (például gubacs, hernyó rágta levél, levedlett kitin, csigaház), vagy azok rajzával, fotójával (például kutyalábnyom, madárfészek, ürülék), hangfelvételével bizonyíthatnak.

Séta közben a területen található kőzetek gyűjtése és megfigyelése.  ( kézi nagyító ).

  1. Tapasztalat-feldolgozás: a sétát követően a a csoportok kiteregetik a bizonyítékaikat, megszólaltatják a hangokat (amennyiben sikerült ilyenre lelni), illetve  a képeket  megmutatják. A tanulók jellegük szerint csoportosítják a bizonyítékokat (például táplálkozási, mászási, ivadékgondozási nyomok). Majd újabb rendszerezést végeznek aszerint, hogy vajon hasznosak vagy kárt okozók ezek a tevékenységek. Előbb-utóbb eljutnak ahhoz a problémához, hogy kinek, minek a szempontjából kell, lehet ezt megítélni, és hogy közöttük ellentmondások is lehetnek (például a szú kárt tesz a bútorban, de az erdei életközösségben gyorsítja a szerves anyag lebomlását). A talált kőzetek jellemzése ,beazonosítása.
  2. Közkinccsé tétel: záró mozzanataként „élő” plakátot készítenek rajz órán „Állati nyomozó” címmel, amelyen az állati tevékenységekről begyűjtött nyomokat rendszerezik az ember, a társadalom és az élővilág szempontjából. A legjobban sikerült plakátot elhelyezik az iskola folyosóján.

 

A tanulói tevékenységekről fényképeket készít Czeglédi Júlia tanárnő.

 

A program április 8-án 9 órától várhatóan 13:30-ig fog tartani ( utazással együtt ). Előtte 8 órától ima és reggeli.

Ebéd: hideg

 

Csapadékos idő esetén a  tanítás az iskolában a megszokott rend szerint zajlik.

 

Gubis Csaba ig. h.

Vissza a hírekhez